Wednesday, March 28, 2012

Masa untuk mengajar

Hahaha kenape hari ni boleh pos sampai 2 entri hehehe Dah xda keje ye YaMie. 

Ok saya ada tabiat yang apabila menaip dalam english. Esp kalau nak reply emel or letter ngan bos huhuhu. Dapat bos yang english dh macam mother tongue die so kita pun kena la seiring dan sejalan dengan die huhuhu. Saya memang tak berapa fasih berbahasa inggeris jadi kalau nak bercakap kadang-kadang terkulat-kulat jugak memikirkan what the rite words to complete my sentence hahahaha So what i did is:

Gune aja google translate
Oo ini saya tak galakkan sangat sebab nanti ayat yang keluar adalah sebiji-biji translate ikut perkataan, bukan ikut kesesuaian ayat. Dan kita boleh tahu  kalau orang tu translate sebiji gune google. Kebiasaanya saya akan gune untuk cari perkataan sahaja. Saya takkan translate the whole sentence, hanya perkataan ye.

Microsoft words!!!!
Ye ini salah satu aplikasi yang selalu saya guna. Contohnye nak tengok ayat tu betul ke tak, kena ke tak. Jadi saya akan taip ayat yang dikehendaki pastu tengok la kalau ada kuar garis-garis merah bawah ayat tu. Kalau ada biasanya dia akan bagitahu samaada ayat tu grammarnye tunggang terbalik. Kan senang situ.

Kalau untuk perkataan pula, biasanya saya nak cari perkataan yang mempunyai maksud yang sama,apa yang saya buat ialah, Right klik pada perkataan yang dikehendaki then cari options synonyms, akan keluarkan segala perkataan yang sesuai. Kan senang gitu.

Itula cara yang biasa saya gunakan. Apesal tiba-tiba rasa macam mengajar orang pulak huhuhu Tidak2 saya hanya bercerita. Mungkin lain orang lain caranya. Untuk orang macam saya yang tak berapa reti ni ini la caranya hehehe 

Tapi ada satu lagi cara yang saya akan buat. Tapi yang bergantung kepada ke'free'an masa manusia itula. Saya akan guna kamus bergerak saya, Cik Amnina Azmi!!!!! Iye kalau dia-free-xda-keje-main-fesbuk-update-blog-je bolehla saya mintak tolong die hehehe

Sekian terima kasih

No comments: